Lær at trække vejret rigtigt og styrk dit fysiske og mentale helbred

Din vejrtrækning har kæmpe indflydelse på både dit immunforsvar, din søvn og dit nervesystem. Ved at trække vejret rigtigt, kan du gøre en kæmpe forskel for både krop og sind.

Særlig Sommerpris: 4000,-

normalpris 4900,-

Hvordan trækker man vejret rigtigt eller forkert?

 

At trække vejret – hvor svært kan det lige være? 

Ret svært for mange af os, åbenbart! 

Forskning peger på, at op mod 50% af os trækker vejret forkert om dagen, og helt op til 90% trækker vejret forkert om natten. 

Det vil sige enten for meget, for hurtigt eller med den forkerte kropsdel.

 

 

Forkert vejrtrækning er: 

  • Du trækker vejret for hurtigt
  • Du tager for meget luft ind ved hver indånding
  • Du suger luften for hårdt ind
  • Du trækker vejret gennem munden
  • Du bruger brystkassen

 

Optimal vejrtrækning er:

  • Du trækker vejret stille og lydløst 
  • Du får cirka ½ liter luft ind ved hver indånding
  • Du trækker vejret rytmisk
  • Du bruger kun næsen til at ånde ind og ud
  • Du bruger mellemgulvet/diafragma 

Hvad kan forkert vejrtrækning have af konsekvenser?

Når du trækker vejret forkert, kan det føles svært at trække vejret. 

 

Forkert vejrtrækning kan få vævet i luftvejene til at svulme op pga. inflammation, eller de kan kollapse under det negative tryk, man laver, når man trækker vejret for voldsomt. 

Forkert vejrtrækning ændrer også på den måde, din krop reagerer rent kemisk, når du trækker vejret. 

 

Når du trækker vejret for meget, bliver dit blod faktisk iltet dårligere, og det sender besked til hjerne om, at man mangler ilt – hvilket får dig til at trække vejret endnu mere eller hurtigere, og så er den onde cirkel i gang.

 

Det påvirker også nervesystemet, så du altid er i rød zone – i alarmberedskab. Det kan føles som stress, angst eller uro i kroppen, og du kan have svært ved at sidde stille eller fokusere. 

Sådan kan vejrtrækningstræning hjælpe dig

 

En optimal vejrtrækning har betydning for meget mere, end du tror!

Når du trækker vejret rigtigt, støtter du blandt andet reguleringen af dit nervesystem og din fordøjelse, du styrker dit mentale helbred og du regulerer pH-værdien i dit blod og dine celler.

Når du trækker vejret roligt og langsomt, får kroppen tid og ro til at udnytte ilten bedst muligt, og du får mere ilt ud i blodet, cellerne og hjernen.

Optimal vejrtrækning giver bedre søvn, færre smerter og mere ro i kroppen.

Det er ikke svært at lære at trække vejret rigtigt!
Men det kræver træning.

Vejrtrækningen er en del af vores autonome nervesystem, og det vil sige, at det er noget, vi gør helt automatisk. 

Vi skal altså have indarbejdet nogle nye, automatiske vaner. 

Derfor skal vi arbejde med alle tre dele af vejrtrækningen:

 

På 5 uger lærer jeg dig, hvordan du får styr på din vejrtrækning – og får balancen tilbage i din krop.

Jeg giver dig enkle øvelser, som du skal lave hver dag, og så følger vi op på din fremgang på vores ugentlige videomøde. 

Hvis der er nogle af øvelserne, som er svære, retter vi dem til, så de passer til dig og er nemme at gå til. 

Det vigtige er, at vi får lavet nogle øvelser, der kan blive en fast og enkel del af din hverdag.

Det får du

Ekstra godt Sommertilbud!

I maj, juni og juli kører jeg med et ekstra godt sommertilbud:

5 x træningsgange for 4000,-

normalpris 8900,-

Hvem er Charlotte..?

Kender du mig ikke allerede?

 

Så er det måske meget rart for dig at vide lidt om, hvem jeg er, og hvorfor jeg kan hjælpe dig!

Jeg har levet med søvnapnø og andre vejrtrækningsrelaterede problemer i mere end 30 år.

Det blev først bedre, da jeg i 2017 fik klippet mit stramme tungebånd og efterfølgende har lavet OMFT-træning og Buteyko vejrtrækningstræning.

I dag kan jeg slet ikke forstå, at jeg har kunne leve med at trække vejret forkert i så mange år. 

Jeg er blevet markant friskere og gladere, efter der er kommet styr på, hvordan min mund fungerer.

Jeg er uddannet i at vurdere stramt tungebånd, jeg er OMFT-terapeut og Buteyko Vejrtrækningsterapeut.

stramt tungebånd charlotte